tiistai 6. lokakuuta 2015

Liikuntakoukussa

Vielä pari vuotta takaperin,en olis ikinä uskonu sanovani näin. Mutta kyllä,olen ollut liikuntakoukussa.
Tietynlainen liikuntakoukku on tietysti hyvä ja oleellinenkin osa terveellistä elämäää. Liikunnan tuomasta hyvästä olosta ja
endorfiinipöhnästä kuuuluu nauttia. Mutta entä kun liikunnan tuomaan hyvään oloon jää koukkuun liikaa? Tai mikä pahempaa
hyvää oloa ei enään edes tavoita pakonoimaisen liikkumisen seasta.

Vuosi sitten,ennen kun multa löydettiin kilpirauhasen vajaatoiminta olin tosi pahasti liikuntakoukussa. Liikkuminen meni
jo paljon oman hyvinvoinnin edelle.
Olin niin tyytymätön itseeni ja tunsin itseni niin isoksi sotanorsuksi että pahaa teki.
En halunnut luopua ruokavaliossani mistään ja näin jälkeenpäin ajateltuna en tainnut nähdä siinä edes mitään parantamisen varaa.
Ajattelin,ettei mun tarvi luopua mistään jos liikun tarpeeksi. Se johti siihen etten uskaltanut pitää yhtään välipäivää vaan
menin päivästä toiseen aina jumpasta toiseen. Liikkumaan vaan oli pakko päästä,koska jos jätin jumpan välistä mun
paino nousisi satavarmasti. Kuka tahansa nyt tietää,ettei se niin mene. Mie olin kuitenkin täysin vakuuttunut että jos nyt
jäisin kotia edes yhdeksi päiväksi lihoisin entisestään.



Se oli paha juttu,että asuttiin silloin kuntosalia vastapäätä. Sinne oli helppo
pujahtaa välillä jopa salaa.Kuitenkin kaikesta siitä liikkumisesta huolimatta mun paino vaan nousi.
En tiennyt sairastavani kilpirauhasen vajaatoimintaa,joten luulin
että vika oli siinä että liikuin liian vähän. Lisäsin liikuntaa siis ennenstään.
Liikuin niin paljon,että kroppa ei kerennyt palautua ja mie vähät välitin siitä. Raajarikkonaki
oli pakko mennä salille. Tuohon aikaan mun vasen kyynerpää oli tulehtunut,eikä se suoristunut kunnolla. Lääkäri oli kieltänyt
multa kaikennäköiset hauiskäännöt,mutta silti muistan naama kivusta irvessä vääntäneeni väkisin hauista. Koska pakko oli.
Enkä mie sitä kenellekkään uskaltanu myöntää. Se johti ylikuntoon ja totaaliseen romahtamiseen niin henkisestikin kuin
fyysisestikin. Onneksi mulla on niin ihania ihmisä ympärillä,että ne näkee kyllä mun lävitse.
Muistan vieläkin sen päivän kun stoppi kaikelle tuli.
Saaga istu meidän olohuoneen lattialla saarnaamassa mulle,että mun homma ei ole enää tervettä. En tiedä muistaako Saaga itse
tuota ollenkaan,mutta mie muistan sen kuin eilisen. Saagan jälkeen sain saarnan Joonakselta ja sitten äitiltä,joka käski mennä
lääkäriin tutkimaan ne kilpirauhasarvot. Ja vajaatoimintahan siellä lymyili.

Mun painonnousu ei siis ollut kiinni siitä että liikuin muka liian vähän vaan siitä että mun kilpirauhaseni ei ollut kunnossa.


Liikuntakoukkuun on hirveän helppo lipsahtaa. Olen onneksi oppinut tuntemaan itseni ja rajani vähän paremmin nuista ajoista,mutta
siltikkään en aina halua myöntää itselleni että pahaan addiktioon päin ollaan taas menossa. Mun paino on viime kuussa tippunut
kolme kiloa. Kolme kiloa! Taas minussa tappelee kaksi puolta. Toinen puoli kertoo,että se on terveellinen tahti ja mitä lähempänä
olen normaalipainoa sitä hitaammin se tippuu. Plus se on tippunut kuitenkin siitä huolimatta vaikka viikonloppuisin
olen mässännytkin karkkia. Toinen puoli kuiskii minulle,että dieetillä paino tippu nopeampaa kuin nytten. Välillä lipsun
kuuntelemaan liikaa sitä jälkimmäistä puolta.


Liiallisesta liikuntakoukusta ei ole kellekkään hyötyä. Liikunnan pitäsi olla kropalle terveellista ja tuoda hyvää oloa. Kun liikkuminen menee addiktion puolelle,se ei pelkästään tuohoa kehoa ja terveyttä vaan myös mielenterveyden. Ainaki mie olin niin hukassa oman pääni kanssa silloin.
Totean taas sen minkä olen sanonut monessakin tekstissä ennenkin. Itseään pitää oppia kuuuntelemaan. Jos kroppa sanoo seis,älä mene salille väkisin. Aina ei ole pakko liikkua.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti